מטבח אמור להיות פונקציונאלי. לשרת את דיירי הבית בנוחות וברווחה, לאפשר עבודה נוחה בו וליהנות ממנו גם כמתחם של אירוח או עבור מי שמייעדים אותו – כסביבת עבודה. אף שספק אם יש מתכון או מתכונת ליצירת מטבח מושלם אולטימטיבי- יש, כמשוער, מטבח מושלם עבור דיירי בית. המוּשלמוּת היא יחסית, בעיני המתבונן ובעיקר בתחושת מי שהמטבח הוא המטבח שבביתם.

להלן טיפים אחדים שעשויים לסייע לכם ולהקל עליכם בתכנון המטבח המושלם בעיניכם ובעיקר המטבח המתאים לכם שניתן לתכנן ולעצב אותו במסגרת האפשרויות והיכולות שלכם.

1) קבעו מסגרת תקציבית לבניית מטבח ולעיצובו.
2) בררו לעצמכם את הצרכים, הרצונות והאפשרויות. הסתייעו בבעל מקצוע כדי לסייע לכם לאפיין ולמקד אותם. מומלץ לבצע סקר שוק ולהשוות בין שלוש או ארבע הצעות. מספר רב יותר של הצעות עשוי לגזול מכם זמן ממושך.
3) בדקו היטב את טיב החומרים ואיכותם, כפי שהם מפורטים במפרט הטכני של הבית.
4) בקשו המלצות על בעלי המקצוע השונים המעורבים
בבניית ועיצוב מטבחים. שאלו חברים. בקשו חוות דעת מלקוחות אקראיים.
5) בדקו כי הפרזול בכלל ושל המגרות בפרט הוא איכותי, לרבות מנגנון שליפה חלק ופעילות שקטה (ללא טריקה) בפתיחתן ובסגירתן.
6) לא הבל היופי ולא שקר החן- מטבח מאמור להיות מעוצב היטב, דקורטיבי, יפה לעין. עם זאת הוא אמור להיות בראש ובראשונה פרקטי, שימושי. חשוב שתרגישו במטבח חופשיים לנוע; שהכול יהיה נגיש וזמין, בהישג יד, שלא יחייב אתכם להתכופף לעתים תכופות או לעמוד על קצות האצבעות כדי להגיע לכלים או למוצרי מזון.
7) קבעו לוח זמנים מוגדר ומוסכם לביצוע העבודה מתחילתה עד סופה.
8) לא תמיד יש אפשרות לשלוט על כל המרכיבים, אבל בחירה מושכלת, מבעוד מועד, של אנשי המקצוע עשויה לאפשר את השלמת המטבח בתוך זמן סביר, ובעיקר- לקבל
מטבח איכותי ובטיחותי.
9) אם המטבח גדול מספיק ליצירת מתחמים שונים בו, רצוי לברר אפשרות לתחום אותם באמצעות מחיצות גבס, המאפשרים ניצול מיטבי של חלל המטבח. התקנת מחיצה עשויה להשמיש שטח בלתי מנוצל בתוכו.
10) רצוי ומומלץ לשקול התקנת מדפים. מדפים מהווים פתרון אחסון מעולה, המאפשר פינוי מקום על השיש וניצולו כמשטח עבודה גדול ונוח. על מנת להימנע מתחושת עומס וגודש, רצוי להסתייע בשירותו של מעצב פנים לתכנון אפקטיבי ודקורטיבי של המדפים.
11) אם אין בבית מקום מספיק, ניתן ליצור מתחם אכילה במטבח באמצעות דלפק מתקפל. האפשרות לשלוף אותו מתוך הקיר שאליו הוא מתקפל רק לצרכי אכילה מסלקת מכשולים מהדרך ומאפשרת תנועה חופשית במטבח.

12) אם יש מקום מספיק, ניתן לשקול התקנת אי בתוך המטבח, המהווה גם מקום לאחסון, גם משטח נוסף להכנת אוכל, להנחת כלים להגשה או לאחר ארוחה. כאשר מגיעים אורחים רבים ואין די מקום סביב שולחן האוכל הגדול וה”רשמי” ניתן לנצל את האי גם כשולחן אוכל נוסף.
13) הטיפ החשוב ביותר הוא זה: המטבח המושלם הוא המטבח הטוב והיפה ביותר שאתם עשויים לאפשר לעצמכם במסגרת התקציבית שאתם מסוגלים להקצותה למטרה זו. בהצלחה.