פרזול ואבזור הנו התחום המספק את החידושים העיקריים בכל הקשור לעיצוב המטבח.מוצרי הפרזול והאבזור הנלווים מציגים את מגוון האפשרויות והפתרונות הפרקטיים אשר מערכות פרזול מקוריות יוצרות עבור שטחי אחסון. מערכות אלו מאפשרות תפקוד יעיל יותר במטבח, ניצול מרבי של החלל ונגישות מלאה לכל אותם כלים ומוצרים אותם אנו נוהגים לרכוש, לצבור ולאחסן ברחבי הבית כולו ובמטבח בפרט.

פינות

הבעייתיות בניצול החלל בארונות מטבחים פינתיים נפתרה בעזרת מספר שיטות המשלבות פרזול. הקרוסלה, מתקן מדפים מסתובב על ציר מרכזי, מנצלת פינות ומקומות בלתי נוחים לגישה. נשלף פינתי מסוג מג’יק קורנר, או “פינת קסם”, הומצא כתחליף לחצי קרוסלה, ומנצל את הפינה באופן מרבי. בשיטה זו דלת הארון הפינתי, עליה מותקנים מדפים, נשלפת במלואה ומוסטת הצידה על הארון הסמוך. מדפים המותקנים בפנים הארון הפינתי מתקדמים קדימה עם פתיחת הדלת, וכך נוצרת אליהם גישה נוחה.

מתקני תלייה

מתקני התלייה לכלי מטבח הנראים היום בחדרי
מטבחים רבים שאובים ממטבחי העבר הקלאסיים. ווים לתלייה פתוחה על הקירות שימושיים לניצול השטח בין ארונות המטבח העליונים לבין משטח העבודה, והופכים כל כלי מטבח (כמו סט ששת וסירים) לפריט נגיש ונוח המשתלב בעיצוב החלל הכללי. בכל האמור למתקני תלייה, הנפוצים ביותר הנם ווים בציפוי ניקל (למניעת החלדה), המאפשרים תלייה של סכו”ם וכלי בישול כסירים ומחבתות. קיימות יחידות תלייה אחרות המותקנות על מוט מקובע בקיר, קיימת מערכת מדפים המתחברת לעמוד מרכזי, מדפים בגדלים שונים וסלסילות חיצוניות.

צירים

כל ציר מורכב מגוף, צוואר וראש, המתחברים יחד לכדי אביזר המהווה חלק בלתי נפרד כמעט מכל אלמנט במטבח, והופכים דקורטיביים ומשוכללים יותר. החומר ממנו עשוי הציר הוא הקובע את חוזקו ואת טיבו, כאשר הצירים מותאמים לפי משקל היחידה במטבח, גודלה והמטרה לשמה היחידה מיועדת. הצירים הנם בעלי זווית פתיחה של 45 ועד 175 מעלות, וככל שזווית הפתיחה גדולה יותר, השימוש השוטף נוח ונגיש יותר. צירי השחלה המתחברים לדופן הדלת ולקיר הארון עם ברגים הם צירים קלאסיים, המצויים ברוב המטבחים הישנים. צירי קליפס הם צירים מודרניים המתחברים עם תושבת הציר בקיר הארון ובדלת בהברגה חד-פעמית ובברגים שקועים ומוחלקים (חוטי הסוודר לא נשארים עוד בארון). צירים מתוחכמים יותר הנם צירי זכוכית ללא קידוח, אשר השימוש בהם לא מצריך כל קדיחה או הברגה: ציר הזכוכית מודבק באופן חזק כמו ציר קידוח, המקנה לדלת יתרון אסתטי, וכן נמנעת שבירה אפשרית של הזכוכית.

מתקני אשפה

בשנים האחרונות ניתן, יותר מבעבר, לראות מתקן המשולב בכל מטבח אמריקאי: טוחן האשפה. הטוחן נועד לסילוק האשפה הרטובה והאורגנית בצורה מהירה ויעילה, ללא צורך בהעברתה לפח או לרוקנו בטרם יעלה ריחות רעים וחרקים. לנוחות סילוק האשפה, אך לא לטחינתה, אפשר להתקין כיורים עם יחידת סילוק ודחיסת אשפה בגובה המשטח. זהו פתח המשולב בכיור באופן אינטגראלי, וממנו יורדת האשפה דרך שרוול לתוך פח המותקן על מסילה מיוחדת, ובאופן זה נחסכת ההתכופפות בכל פעם שרוצים לזרוק אשפה. אפשרות אחרת לייעול מתקן האשפה, היא שילובו של פח נירוסטה או פלסטיק בדלת הארון מתחת לכיור, הנפתח אוטומטית עם פתיחת הדלת, מונח על מסילה ויוצא אל מחוץ לארון. אפשרות נוספת היא התאמת הפח לתוך מגירה תחתונה נשלפת מתחת ליחידת הכיור, לעתים בשילוב עם מגירה עילית קטנה לניצול החלל בין הסיפון לפני הארון. לצד פח האשפה אפשר לשלב מתקן סלסילות לחומרי ניקוי. גם כאן יש להתאים את הפחים לפי צרכים אישיים: למשפחה גדולה תהיה כמות אשפה רבה.

מערכות מים

מערכת לטיהור מים, המורכבת לצד הברז המרכזי או המשתלבת ישירות למערכת המים הביתית מטהרת ומסננת מים, ונפוצה בארץ בשל דיווחים מתמידים על איכות ירודה של מי השתייה. מערכות אלו קיימות בדרגות סינון שונות, ופועלות לניקוי המים מלכלוך, ריחות וחיידקים, וכן חוסכות סחיבות מתישות של בקבוקי מים כבדי משקל.

ידיות

הידית היא המעניקה את המראה האישי הסופי למטבח, ומאפשרת יצירת טון עיצובי פרטי וייחודי. ידיות משתנות ללא הרף לפי האופנה המתחלפת, ובשל הקלות הכרוכה בהחלפתן והמחיר הנמוך, אפשר לשנות בעזרתן בקלות את המראה הכללי במטבח. היום ניתן למצוא ידיות בהברגה בשפע של חומרים, צורות וצבעים: ידיות פליז שאינן מחלידות, נירוסטה, ברזל במראה טבעי פלסטיק, עץ, ידיות צרות ממתכת בגימור מט או מבריק. ידיות אופנתיות עשויות מתכת ומוארכות, לעיתים כאורך הארון עצמו, הפכו מוטיב חוזר במטבחים רבים. המראה הקווי החוזר על עצמו יוצר מקצב על הארונות והמגירות. אפשרות הפוכה, כחלק מגל רטרו הפוקד את עיצוב המטבחים הכללי, הן ידיות שאינן ידיות, אלא פתיחה בעזרת נישה בקנט הדלת העליון או התחתון. מראה זה מאפשר מטבח חלק, בו שילוב פתרון פונקציונאלי מבטל את קיומה האסתטי הבולט של הידית.

גלגלים

הגלגלים, פריט בעל חשיבות אסתטית לא פחות מזו הפונקציונאלית, הפכו נפוצים למדי במטבחים. ניתן לחברם לאיי בישול, כך שיהיו ניידים או אפילו לאיים נשלפים המאוחסנים מתחת למשטח אחר במטבח, או לעגלות נשלפות לצורך חיסכון במקום. הגלגלים מחליפים את הרגליות ולעיתים את המסד (צוקל) המקובלים. הם מוסיפים נוחות, אופציה להזזה ולהיגיינה (בשל הניקוי המתאפשר מתחת לרהיטים), ומראה דינאמי וצעיר למטבח. הגלגלים עשויים לרוב אלומיניום וקיימים בצבעים שונים. אפשר להוסיף גלגלים גם לארונות עצמם, למקרר ולשולחן האוכל, ולו לשם יצירת המראה הנייד המבוקש.

תאורה ברהיטים

אפשרויות הגיוון העיקריות באבזור המטבחים, הנוגעות לנוחות ולאסתטיקה, מצויות דווקא בתאורה. כחלק בלתי נפרד מארונות מטבח עליונים ניתן לשלב גופי תאורה שקועים להארת משטחי העבודה. סוגי המנורות העדיפות לשימוש במטבח הן גופי הלוגן, פלורוסנט ו- PL שאינם מחממים ומספקים תאורה חזקה וממוקדת. פרט לגופים השקועים בארונות, אשר אינם נראים ומשמשים להארת עבודת הבישול, ניתן לשלב תאורה גבוהה מעל לארונות המטבח בעזרת ספוטים בולטים או בתאורת קרניז המאירה את הארונות עצמם ומהווה דקורציה, כפי שמאירים תמונה מוצלחת. חידוש נוסף הוא יחידות מטבח בשילוב גופי תאורה אינטגרליים: ניתן לשלב תאורה בדופן המגירה, אשר תופעל כאשר המגירה שלופה (כמו אור המקרר האהוד על אכלני הלילה). התאורה במגירה יעילה במיוחד כאשר נפח המגירה גדל, ומקלה על ההתמצאות במגירה, כאשר בגופינו אנו מצלים על התכולה מפני תאורה עילית.