עץ טבעי מלא

העץ הטבעי המגיע בצורתו השלמה הוא החומר העמיד ביותר והמומלץ ביותר לשימוש בבניית המטבח שלכם. כמובן שהעץ הטבעי הוא גם חומר הגלם היקר ביותר וכאן טמונה הבעייתיות בפני לקוח בעל תקציב מוגבל. בשל מחירו הגבוה של העץ הוא משמש בבניית המעטפת החיצונית של המטבח (החשופה ביותר למפגעים) רשימת העצים המתאימים ביותר לשימוש במטבחים הם דובדבן, אלון, מייפל, אגוז ובמבוק.

סנדוויץ

הסנדוויץ’ נקרא באנגלית plywood. פירוש המילה הוא ‘שכבה’ ואכן הסנדוויץ’ עשוי שכבות של עץ המודבקות זו על גבי זו בשתי וערב. רבים שמעו את המונח “סנדוויץ’ אדום” אבל מעטים יודעים מה פירושו. את הסנדוויץ’ האדום מייצרים משכבות של עץ גבון, שהוא עץ ממשפחת המהגוני, הפלטות שמתקבלות הן פלטות המצטיינות ביציבותן וביכולתן להיאחז בברגי הפרזול המורכב עליהן. מכיוון שצבעו של הגבון, כמו צבע עץ המהגוני, הוא חום אדמדם, ניקרא הסנדוויץ’ הזה ‘אדום’. זהו הסנדוויץ’ המועדף לייצור דלתות מטבח וארונות בכלל.

ישנם היום סוגים רבים של סנדוויץ’ חלקם טובים מאוד וחלקם זולים מאוד ובאיכות ירודה שמהם מייצרים ארגזים או תפאורות או כל מוצר זול שאינו צריך להאריך ימים. לצערנו, לא מעט יצרנים מנסים ליישם פלטות זולות אלה בחלקים מהמוצרים האמורים להיות מיוצרים מחומר איכותי יותר, וזה מתאפשר מכיוון שלרוב הלקוחות אין את הידע או את הכלים לבדוק ממה עשוי הפריט שהם קונים. סנדוויץ’ ממנו יש להיזהר ולהתרחק הוא הסנדוויץ’ המיוצר מעץ הצפצפה. צבעו צהבהב בהיר הדומה לאורן. הצפצפה הוא עץ מאוד רך ולא יציב.

השבבית, MDF

פלטה עשויה עיסת דבק ושבבי עץ. נקראת בשוק גם שבבית, ההבדל העיקרי בין השבבית לבין ה- MDF הוא בגודל החלקיקים בעיסה שממנה יוצקים את הלוח. למעשה הם חומר זהה לחלוטין. השבבית עשויה מעיסה שבה שבבים של עץ (עץ שאי אפשר ליצור ממנו קרשים או פורניר מסיבות כלשהן – איכות ירודה, גודל חומר הגלם וכו’) מעורבבים עם דבקים על בסיס אוּרֵאה, פנול ופורמלדהייד. השבבית היא חומר יציב יחסית ואחיד מבחינת הדחיסות, ומקדם הכפיפה שלו גבוה משל סנדוויץ’. החיסרון הגדול של השבבית הוא רגישותה ללחות. אם חלילה נרטבת הפלטה, מתחיל תהליך של התנפחות והתפוררות.

שימו לב! חומר הגלם הנו חשוב ביותר כאשר באים לבחור את המטבח.