מטבחים בעבר והיום

מטבח מהווה חדר מרכזי בבית ומשמש להכנת מזון עבור דירי הבית.  בבתים מסוימים המטבח משמש גם כחדר אוכל ומקום בו מבלים דיירי הבית זמן ממושך בבילוי ואכילה. הפיתוחים הטכנולוגיה של המהפכה התעשייתית הביאו לשינויים מרחיקי לכת במבנה מטבח מודרני.

המצאתם של תנורי הברזל ששימשו לבישול ובכמה סירים בו זמנית. תנור זה יכול היה לשמש רק במטבחים הגדולים של בתי האצולה בשל גודלו, ולא אפשר שימוש של מטבחים קטנים. תנורים אלה הוסקו בעץ.

במאה ה-19 חלה התפתחות נוספת במטבחים. משפחות שעבדו במפעלים נאלצו להתגורר בדירות צפופות בנות שני חדרים בבנייני קומות. חדר המטבח היה למעשה חדר המשפחה ביום וחדר שינה בלילה. בכל דירה היה תנור בישול המוסק בעצים. רק בתחילת המאה ה-20 החלו לחבר את כל הדירות למים זורמים.

הבניה לגובה הצריכה מערכת ביוב עירוני וניקוז הדירות בכלל והמטבחים בפרט. בתקופה זו נעשה לראשונה שימוש בגז לחימום ובישול מזון. בראשיתה של המאה ה-20 נכנס החשמל אל מטבחים במבצע, אולם התנורים החשמליים לא היו פופולאריים. רק באמצע המאה החלו תנורים חשמל להימכר בצורה מסחרית.

שינויים אלה התייחסו רק למגורי המעמדות הנמוכים. מטבחים של המעמדות הגבוהים היו גדולים ותופעלו על ידי המשרתים, שינוי שהופיע בבתי האצולה במאה ה-18 וה-19 היה ריצוף מטבחים ובניית ארונות לאכסון כלי המטבח שקודם לכן אוכסנו על מדפים. מעמד הביניים ניסה לחקות את מטבחי האצולה במטבחים קטנים יותר בדירותיהם העירוניות, העיור שהביא להתפתחות הביוב העירוני וניקוז הדירות והחל לראשונה שימוש בגז לחימום ובישול מזון, שינה שוב את מראה המטבח.

אפשרויות הבידוד, מיזוג האוויר והוצאת הריחות הביאו לכך שאפשר היה לאחד את המטבח עם חדר המגורים, דבר שלא התאפשר קודם בשל החום במטבח והריחות היוצאים ממנו. בשנת 1869 נעשה לראשונה תכנון של מטבחים מודרניים על פי שיקולים ארגונומיים. המטבח כלל מדפים על הקירות, שטחי עבודה נרחבים המחולקים לתפקידיהם השונים, הכנת מזון ובישולו.

מטבחים מודרניים של היום עברו כברת דרך ארוכה עד שהגיעו לעיצובם הנוכחי. תחום המטבחים משתנה כל העת. אם בעבר מטבחים נועדו אך ורק לבישול, כיום מטבחים הם לא רק מקום מבשלים בו ואוכלים, היום הוא מקום מפגש משפחתי וחברתי.