במהלך השנים האחרונות גברה המודעות לנושאי איכות הסביבה ונצילות האנרגיה בקרב אדריכלים, מעצבי פנים, חברות בנייה ולקוחות פרטיים. הטרנד החדש בעולם הבנייה מהווה חלק ממגמה עולמית רחבה ששמה דגש על צמצום נזקי ההתחממות הגלובלית ושינויי האקלים, לכן ניתן לראות חומרי בנייה חדשים המיוצרים בתהליכי ייצור מזהמים פחות כדי לצמצם פליטה של גזי חממה. כמו כן, ניתן דגש רב על נושא המחזור וניצול האנרגיה בבתי מגורים, והטרנד החדש הגיע לאחרונה גם לעולם המטבחים המעוצבים.

עיצוב מטבחים מודרניים ומתקדמים

ישנם טרנדים רבים ומגוונים בעולם עיצוב המטבחים, ביניהם מטבחים מודרניים בעיצוב עכשווי ומתקדם ובשילוב טכנולוגיות חדשות וחומרים איכותיים. גם במטבחים כפריים ובמטבחים הקלאסיים ניתן כיום דגש רב על בחירת חומרי גלם איכותיים כמו עץ מלא, אלומיניום וזכוכית, כולם חומרים שניתן למחזר. מעבר לנושא המחזור, בחירת החומרים קריטית לנושא נצילות האנרגיה. לכן, יש לתכנן את המטבח בהתאם לנהוג בטרנד הבנייה המתקדמת והירוקה, תהליך המאפשר ללקוח הסופי לחסוך במים וחשמל, לנצל היטב את האור הטבעי של השמש, וליהנות מאיכות חיים גבוהה יותר בגלל התאמת המטבח לדפוסי התנהגות ולאורח החיים של הדיירים.

תפקיד המטבח בחיים המודרניים

עד לפני מספר שנים היה נהוג בענף הבנייה לתכנן מטבחים בחדר סגור ונסתר לעיני האורחים והמבקרים בבית. כיום, המטבח פתוח לעבר הסלון וניתן להשקיף עליו ממקומות שונים בבית, כמו כן המטבח כבר אינו מהווה רק חדר פונקציונלי לבישול ואפייה אלא מהווה את לבו הפועם של הבית, ובו נפגשים בני המשפחה לארוחות, לקפה, לשיחות ולבילוי משותף במהלך כל שעות היום. לכן, ניתן לראות במטבחים המעוצבים החדשים פינות ישיבה, ספריות קטנות, מסכים ומגוון אביזרים נוספים ההופכים את השהייה במטבח לחוויה איכותית ונעימה. ראוי לציין כי בעקבות גל תוכניות הבישול השוטף את הארץ בשנים האחרונות, מבלים זוגות רבים בבישול משותף, ואף מארחים בני משפחה וחברים במטבח. כמו כן, המטבח המודרני גדול יותר ממטבחים בעבר, וניתן לראות בבתים רבים אי מעוצב המשמש לישיבה, לאחסון, להכנת האוכל על משטחי עבודה מתקדמים ועוד.

חושבים ירוק

למעשה, המטבחים המודרניים משתלבים בטרנד החדש של בנייה ירוקה כיוון שנעשה שימוש בחומרי גלם איכותיים הניתנים למחזור, ובעת תכנון המטבח מתחשבים בפרמטרים כמו ניצול אנרגטי חכם, התאמה לאקלים המקומי, מודעות סביבתית, חיסכון במשאבים, שימור אנרגיה, פתרונות הצללה מתקדמים ועוד.

במטבח המודרני ניתן דגש על נושא התאורה והאוורור, ניתן לשלב פתחי אוורור למיזוג יעיל של חלל המטבח, ולתכנן פתחים ליציאת חום ואדים במהלך הבישול כדי לשמור על טמפרטורה אחידה ככל הניתן. בנוסף, מעצבים את המטבח עם ריצוף מבודד, חיפויי קירות המבודדים היטב, מתקינים חלונות עם פרופיל אלומיניום עמיד ומבודד, ובמידת הצורך משלבים תריסים חיצוניים לוויסות האור ולמניעת חדירת חום. כדאי לדעת כי תכנון נכון וחכם של המטבח בהתאם לכללי הבנייה הירוקה מאפשר לחסוך למעלה מ- 30% מאנרגיית החימום או הקירור של המטבח.